Combinarea corecta a alimentelor – garantia unei sanatati de fier

Hrana ingerata este divizata in trei parti. Partea intermediara, grosiera, se elimina. Partea mijlocie se transforma in constituenti corporali. Partea subtila devine hrana pentru minte. (CHANDOGYA UPANISHAD VI.4.I)

Eu sunt hrana. Eu sunt cel care mananca hrana. Eu sunt cel care il inghite pe cel care mananca hrana. Eu devorez intregul Univers. Lumina mea este asemenea Soarelui.” (TAITTIRIYA UPANISHAD II.9.6)

Dieta corecta este esenta oricarui tratament naturist. Alimentele pe care le consumam pot amplifica, diminua sau chiar anula efectele altor terapii (chiar si influenta vindecatoare a plantelor medicinale). Pe de alta parte, o dieta incorecta poate fi unul dintre principalii factori cauzatori de boala. Stiinta straveche, AYURVEDA ajuta fiecare fiinta umana sa descopere care este regimul alimentar care i se potriveste cel mai bine, precum si tot ceea ce este necesar din acest punct de vedere, pentru a preveni sau trata eventualele dezechilibre.

Esti ceea ce mananci

Dietoterapia se bazeaza pe faptul ca dobandim calitatile hranei, cu alte cuvinte, suntem ceea ce mancam.

Intr-adevar, putem observa si singuri, daca suntem atenti, ca alimentele pe care le mancam ne influenteaza starea psiho-mentala din perioada ce urmeaza mesei respective.

Este stiut ca marii consumatori de carne sau cafea sunt predispusi la a manifesta manie, agresivitate sau alte emotii negative „fierbinti”.

Medicina initiatica traditionala AYURVEDA cunoaste de mii de ani faptul ca regimul carnivor „supraincalzeste” sangele in timp ce regimul vegetarian este renumit pentru predispunerea la echilibru, calm si liniste, care sunt manifestate deseori chiar si in conditii foarte stresante.

Celebrul filosof initiat Omraam Mikhael Aivanhov spunea:

„Mancatul carnii intretine in corpul persoanei respective o legatura invizibila a corpului cu lumea animala si cred ca individul ar fi inspaimantat daca si-ar putea vedea culorile uratite ale aurei sale invizibile (n.n. – invizibile ochilor obisnuiti, dar care deja la ora actuala poate fi partial pusa in evidenta gratie fotografiei in efect Kirilian, ecrane cu dicianina etc.), insotit fiind de toate sufletele animalelor pe care le-a mancat.”

Anumite alimente induc rezonante planetare

Fiecare aliment are o rezonanta astrala predominanta, care favorizeaza inducerea unei intregi game de emotii, sentimente, ganduri si stari specifice vibratiei planetare respective in fiinta care il consuma cu regularitate (minim 30 de zile).

Spre exemplu, fiintelor care doresc sa devina mai iubitoare, mai senzuale, mai „venusiene” le-ar fi de un real folos consumul preferential de grau, mere, cirese, caise, piersici.

Celor care vor sa-si amplifice puterea de emisie mentala, stralucirea, autocontrolul sau alte calitati „solare”, le recomandam un regim alimentar compus din orez preparat cu scortisoara, nuci, anghinare, seminte din floarea soarelui, masline.

Consuma mai ales hrana produsa in regiunea in care traiesti

Traditia milenara ayurvedica ne aduce la cunostinta rolul important in mentinerea sanatatii pe care il are consumul vegetalelor si produselor lactate obtinute de la animalele care cresc in zona in care traim.

Este celebru printre gerontologi si dieteticieni exemplul locuitorilor din zona Hunzo din nordul Indiei, care reusesc frecvent sa depaseasca venerabila varsta de 100 de ani (putand si procrea pana la 80 de ani) numai datorita consumului preferential de cereale decorticate, legume, fructe, oua si lapte, insa toate acestea produse in regiunea lor.

O data in plus, a devenit evidenta in lumea medicala importanta aplicarii universale a principiilor acestui sistem multimilenar, care este medicina ayurvedica, la conditiile de viata si activitate din oricare parte a lumii.

In tara noastra, aceste aspecte sunt prezentate pe larg in cadrul cursului de AYURVEDA organizat de ANM (Asociatia Nationala pentru promovarea Medicinilor Neconventionale).

De ce este important sa combini corect alimentele?

Unul dintre principiile ayurvedice de baza ale dieteticii se refera la combinarea corecta a alimentelor, atat in dieta generala, cat si in cursul aceleiasi mese.

Valoarea acestui vechi principiu este recunoscuta astazi de catre nutritionistii moderni, care au redescoperit ei insisi (validand astfel vechile invataturi ayurvedice) existenta unor compatibilitati, respectiv incompatibilitati alimentare. La baza acestora stau doua aspecte esentiale.

Primul aspect este cel al selectivitatii si compatibilitatii secretiilor enzimatice.

Transformarile chimice la care sunt supuse alimentele in cursul digestiei se efectueaza in prezenta unor enzime existente in secretiile produse de glandele digestive.

Compozitia enzimatica a acestor secretii este influentata de natura alimentelor consumate.

Spre exemplu, daca ingeram mai mult amidon (existent in cereale, cartofi) acesta va induce o crestere a concentratiei de amilaza in secretiile salivara si pancreatica (amilaza fiind enzima care descompune amidonul).

Al doilea aspect al compatibilitatii alimentare: alimentele, pentru a fi asimilate necesita timpi de digestie diferiti.

Fructoza si glucoza din fructe nu sufera nicio degradare chimica prealabila: sunt direct asimilabile. Zaharoza din trestia de zahar necesita o hidroliza sub actiunea unei enzime intestinale (zaharaza) pentru a fi absorbita.

Amidonul sufera intai actiunea amilazei salivare, iar apoi si a celei pancreatice, transformandu-se in maltoza, care sub influenta maltazei intestinale trece in glucoza simpla, care se poate absorbi.

Astfel digestia amidonului este mult mai lunga decat cea a fructozei sau glucozei din fructe si necesita si mai multa „munca” din partea organismului.

Grasimile incetinesc digerarea oricaror alimente mancate in cursul aceleiasi mese. Astfel, proteinele „grase” (asociate cu grasimi) sunt digerate mai lent decat proteinele „slabe” (neasociate cu grasimi): branza slaba se digera mai lent ca branza grasa.

Alimentele continand acizi necesita un timp de digestie prelungit, intrucat organismul trebuie in prealabil sa-i neutralizeze.

De exemplu, fructele acide/acre se digera mai lent decat cele semiacide sau dulci. Legumele verzi se digera destul de repede intrucat nu au o concentratie prea mare de proteine, lipide sau acizi.

Iata cateva consideratii in legatura cu unele asocieri alimentare.

Asocieri indicate si asocieri nerecomandate

Amidon – acizi 
Digestia amidonului (cereale, cartofi) debuteaza in cavitatea bucala sub actiunea amilazei salivare. Acizii impiedica acest proces.

Amidon – proteine 
Proteinele necesita, pentru hidroliza lor, suc gastric (care este acid). Acest Ph acid impiedica activitatea amilazei salivare, care actioneaza asupra amidonului intr-un mediu mai alcalin (bazic). De exemplu, este de evitat, pe cat posibil, asocierea cerealelor sau cartofilor cu branza, a painii cu iaurt.

Amidon – glucoza 
Este o asociere intre doua glucide cu timpi de digestie diferiti. Nu va grabiti sa asociati deci, cerealele cu fructe!

Amidon – legume verzi 
Legumele verzi nu favorizeaza, dar nici nu ingreuneaza digestia amidonului. Sunt insa recomandate aceste asocieri, deoarece legumele verzi aduc vitamine, saruri minerale si oligoelemente, care ajuta utilizarea ulterioara in organism a compusilor rezultati din degradarea amidonului.

Amidon – apa 
(Atentie!) Apa poate dilua sucurile digestive, incetinind digestia amidonului. Totusi, hidroliza amidonului necesita o anumita cantitate de apa, care ar trebui, insa, sa fie deja disponibila in tesuturi, deci sa parvina organismului in afara mesei propriu-zise, gratie mentinerii unui echilibru hidric sanatos (minim 1,5 litri/zi).

Amidon – lapte 
Laptele necesita un mediu acid pentru a fi digerat, fapt care se opune degradarii amidonului.
In cazuri extreme, laptele mancat cu paine poate provoca chiar si o indigestie.

Proteine – grasimi 
Grasimile inhiba secretia sucurilor digestive, incetinind digerarea proteinelor. De evitat aceasta asociere mai ales in cazul persoanelor obosite.

Proteine – legume verzi 
Este o asociere foarte buna. De exemplu: branza alba cu praz sau oua (nu maioneza care are grasimile provenite din ulei) cu dovlecei.

Lipide – amidon   
Este compatibila asocierea grasimilor cu amidonul, de exemplu cartofi fierti, amestecati cu ulei sau unt usor incalzit sau cu fulgi de ovaz sau alte cereale.

Lipide – legume verzi 
Este o asociere foarte recomandata.

Lipide – Glucoza (fructoza) 
Lipidele incetinesc absorbtia glucozei, care este una dintre cele mai rapide. (De aici si folosirea ei ca substitutent de hrana in urgentele medico-chirurgicale, cand este administrata intravenos).

In acest context se recomanda, de exemplu evitarea smantanii indulcite.

Mic dejun Pranz Ora 17 Cina
mere, pere, urda cu unt oua, nuci, andive, ciuperci, salata de castraveti si laptuci, salata de morcovi cu telina, ulei de masline, svaiter mere, stafide iaurt, castraveti, varza verde, praz, dovlecei, branza alba
struguri proaspeti, iaurt, piersici, masline, varza cascaval, praz, ridichi, spanac, salata de varza rosie, morcovi, cartofi la cuptor prune uscate, pesmet cu unt fasole verde, oua, napi
capsuni, miere, piersici, caise, lapte batut (kefir) smantana, dovlecel, conopida, salata de sfecla rosie, orez, migdale banane, smochine si curmale Stevie, branza de vaci, pere, varza rosie
mere, germeni de grau oua, vinete, gulii gutui svaiter, mazare

Respectarea compatibilitatii elimina posibilitatea autointoxicarii 

In cazul asocierii de alimente incompatibile se pot declansa uneori fenomene de fermentatie a glucidelor (generatoare de dioxid de carbon, acid oxalic, alcool – compusi care produc balonari si crampe abdominale, constipatie sau diaree) sau procese de putrefactie a proteinelor (rezultand hidrogen sulfurat, acid fenil propionic, indol, scatol, fenoli, alcooli, acid acetic – compusi toxici pentru organism).

Asa numitele regimuri omogene, bazate pe compatibilitati alimentare, au darul de a usura digestia, atat prin cresterea vitezei de absorbtie, cat si prin diminuarea efortului organismului de a digera alimentele respective, precum si de a suprima fenomenele fermentatiei sau putrefactiei intestinale.

Se evita astfel producerea de toxine la nivelul tubului digestiv, prin a caror absorbtie are loc o autointoxicare progresiva a organismului, care poate genera diferite stari de boala.

In continuare, va oferim cateva sugestii de meniuri bazate pe respectarea compatibilitatilor alimentare.

Diete ayurvedice pentru cele trei tipuri constitutionale fundamentale

O dieta corect conceputa din punctul de vedere al criteriilor constitutionale poate fi uneori suficienta pentru a conduce, ea singura, insa intr-un timp mai indelungat, la vindecarea afectiunilor de care suferiti.

Tipul dezechilibrat la care predomina elementul aer – VATTA – este cel care sufera cel mai adesea de slabire excesiva (emaciere), malnutritie, boli consumptive (ex: tuberculoza).

Focul lui digestiv este variabil, uneori digera foarte usor, alteori are dificultati in prelucrarea si asimilarea hranei.

Starile psihice negative care insotesc bolile de tip VATTA sunt anxietatea, frica sau nelinistile de tot felul.

Tipul dezechilibrat la care predominant este elementul foc – PITTA – este tipul calduros, cu un apetit intens si o digestie puternica.

In general sufera de arsuri la stomac sau in alte zone ale corpului. Acest foc digestiv ii poate cauza diaree, infectii, boli febrile.

Atitudinea negativa generatoare de boala se concentreaza in cazul lui pe manie, violenta, criticism.

Tipul dezechilibrat la care predominant este elementul apa – KAPHA – este cel care are digestia cea mai lenta, suferind adesea, dupa masa, de o senzatie de greutate in stomac.

Este predispus la obezitate, iar emotiile negative care il caracterizeaza sunt lacomia si atasamentul.

Va prezentam intr-un tabel sintetic alimentele cele mai indicate fiecarui tip de dezechilibru constitutional, care pot sa reechilibreze si sa armonizeze fiintele respective.

Tipul VATTA Tipul PITTA Tipul KAPHA
Fructe caise
bananeciresegrapefruitstruguriananas

curmale

smochine

piersici

mere
cocospepenepiersiciprune dulcirodii

stafide

mere
caisecireseafineprune uscatestafide

rodii

Legume castraveti
cartofi dulciridichidovleceiceapa gatita (calita, fiarta, dar nu prajita), 
fasole verdemorcovi
conopida
telinavarzafasole verdecastravetidovlecei

cartofi

salata verde

ciuperci

varza
telina
conopida
salata verde
ceapa cruda
spanac
usturoi
ciuperci
ridichi
morcovi
Cereale grau
ovazorez
grau
orezovaz
orz
porumb
mei 
hrisca
Produse

Animale

unt
unt clarifiat (in sanscrita – ghee – fiert pentru eliminarea apei si a impuritatilor) 
lapte dulceiaurtkefirsmantana
unt clarifiat
lapte dulceunt nesarat
fara lactate (exceptie laptele de capra)
Uleiuri toate uleiurile comestibile (cel mai intens efect de armonizare il are uleiul de susan) anumite tipuri de uleiuri comestibile fara ulei (exceptand uleiul de porumb, migdale sau de floare soarelui, in cantitati mici)

Cea mai pura hrana

Din SATTVA (aspectul de elevare si aspiratie) se naste Cunoasterea, din RAJAS (aspectul de personalitate, actiune excesiva) lacomia, iar din TAMAS (aspectul de personalitate, actiune excesiva) confuzia, iluzia si ignoranta” (BHAGAVAD GITA XIV.17).

Dieta cea mai favorabila unei vieti sanatoase si frumoase este alcatuita doar din alimente pure, usoare, moderat racoritoare, care furnizeaza toata forta de care avem nevoie, dar care nu tulbura mintea.

Ea are la baza fructele si legumele proaspete, crude, laptele, cerealele, in general alimentele avand gust dulce natural si pe care le vom prepara cu ajutorul focului, cat mai putin cu putinta.

Excitantele, alimentele picante, acre sau sarate favorizeaza desfasurarea activitatilor intense, dar ele produc si agitatia mintii si stimularea excesiva a simturilor.

Hrana care a suferit o prelucrare termica indelungata sau hrana reincalzita, mancarurile care datorita pastrarii indelungate sau in conditii neadecvate au dobandit gust amar sau astringent, precum si cele greu de digerat sunt TAMAS-ice si opacizeaza mintea, producand o lentoare a gandirii, somnolenta.

In concluzie, folosind principiile ayurvedice prezentate in acest articol, va puteti alege singuri alimentele SATTVA-ice, compatibile cu tipul dumneavoastra constitutional, necesare pentru a crea premisele unei „sanatati de fier”.

Incheiem cu un sfat extrem de pretios al lui Omraam Mikhael Aivanhov:

Hrana este o scrisoare de iubire trimisa de Creator, ce trebuie descifrata… Cand incepeti sa mancati, trimiteti dragostea voastra hranei si in acel moment ea se va deschide sa va daruiasca comorile sale.”

Sursa: www.yogaesoteric.net

Va multumesc,

Psiholog Nutritionist Alina Blagoi

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *