Ce efecte are cu adevarat cofeina asupra creierului

 

Unele dintre credintele pe care vi le-ati format sunt exact asa cum le stiti, insa multe nu sunt adevarate. Iata care sunt adevarate (dovedite) si care sunt doar imaginare.

Legenda spune ca un pastor de capre pe nume Kaldi a descoperit cafeaua in Etiopia candva intre anii 800 si 300 i. Hr.. El a observat ca animalele lui nu dormeau noaptea dupa ce mancau fructe de cafea. Atunci, el a dus plante de cafea la un vraci local care a facut prima fiertura de cafea si a descoperit efectele acesteia in ceea ce priveste starea de veghe si concentrarea.

Inca de atunci oamenii au fost fascinati de cafea si au avut dreptate sa fie. Unele dintre efectele sale sunt ciudate si contradictorii. In multe cazuri efectele cafelei asupra creierului sunt mai mult imaginare decat in realitate. 

Sper ca veti descoperi mai jos cel putin unul sau doua lucruri care va vor surprinde …

  1. Cofeina nu-i impiedica pe cei mai multi oameni sa doarma.

Ciobanul Kaldi avea probabil dreptate cu privire la caprele sale, dar acest lucru nu este neaparat valabil si la oameni. In ciuda tuturor teoriilor create despre cofeina si somn, este evident ca acestea au o problema. 

Cercetarile au demonstrat ca marea majoritate a oamenilor au invatat cum si cand se bea cafeaua. Nu este complicat: nu trebuie sa bei un expresso dublu la miezul noptii. Zau! Chiar si asa, exista studii in care s-a dat unor persoane sa bea cofeina inainte de culcare, fara ca ele sa stie. Surprize, surprize! Acest lucru nu le-a afectat somnul foarte tare!

  1. Oamenii dau vina pe cafea pentru orice si oricand!

Nu este vorba doar despre dificultati de adormire pentru ca lumea crede ca somnul este afectat foarte putin, dar orice fel de problema de orice natura este pusa pe seama cofeinei, de la dureri de cap, insomnii, stari de nervozitate si tot asa. Cercetatorii apeleaza uneori la placebo si le spun subiectilor ca au primit cofeina. Imediat ce aud acest lucru, cei in cauza pretind ca au dormit rau, i-a durut capul si multe altele. Dar aceste lucruri nu puteau fi din cauza cofeinei pentru ca in realitate nu au primit asa ceva. Asadar trebuie sa vedem ce asteptari avem in privinta efectelor pe care cofeina le are asupra noastra.  

  1. Cafeaua ne ajuta sa atipim?

Trebuie sa fii nebun sa bei o ceasca de cafea si apoi sa mergi sa tragi un pui de somn. Dar daca ai lipsa de somn, raspunsul este da.  Studiile au demonstrat acest lucru dand unor persoane foarte obosite 200 mg de cofeina (una sau doua cesti de cafea instant) si spunandu-le apoi sa traga un pui de somn. Cofeina ne ajuta sa atipim si adesea imbunatateste concentrarea si performanta. Cu alte cuvinte, cofeina imbunatateste performanta mai mult decat atipirea. Incercati: beti o cafea, picotiti timp de 5-15 minute si vedeti cum va simtiti. Chiar si cei care in mod normal nu atipesc considera benefic acest lucru.

  1. Cresterea concentrarii.

Multi oameni se simt mai alerti dupa o cafea, dar incearca vreunul sa triseze cand sunt testati stiintific? Raspunsul este: in anumite feluri da, dar in multe feluri nu. Rezultatul cel mai puternic pozitiv este acela ca in urma consumului de cofeina creste atentia si concentrarea. Este vorba despre acel fel de atentie de care aveti nevoie ca sa faceti lucruri relativ simple, sarcini de rutina care nu necesita un nivel crescut de implicare. De aceea, cafeaua e de obicei atat de buna la serviciu, ne ajuta sa rezistam in fata sarcinilor plictisitoare pe care le avem de indeplinit. Acest lucru este mai evident in cazul celor care nu dorm suficient, ceea ce se intampla cu marea noastra majoritate in zilele de astazi.

Atunci cand ne deplasam in alte zone psihologice cum ar fi timpul de reactie, capacitatea de invatare si memorare, lucrurile nu mai sunt chiar atat de clare. Uneori, cofeina aduce unele imbunatatiri, alteori dimpotriva, le inrautateste, iar in unele cazuri nu exista nicio diferenta. In general, exista putine dovezi ca in urma consumului de cofeina se produc modificari in ceea ce priveste indeplinirea unor sarcini  care presupun doar munca intelectuala. 

  1. Doua cesti sunt bune, cinci cesti sunt rele.

Ca orice lucru in viata, nu poti avea prea mult din ceea ce este bun. La fel e si cu cofeina, nu este nicio diferenta. In studiul mentionat anterior, persoanele care consumau in jur de 200-300 mg de cofeina obtineau anumite beneficii dintre cele mentionate. In cadrul experimentului peroanele participante aveau la dispozitie 3 expresoare sau 2-3 cesti de cafea instant. Cei care au consumat mai mult de 500 mg nu au inregistrat nicio imbunatatire a performantelor, dimpotriva au inceput sa resimta unele efecte negative. Bineinteles, aceste efecte sunt in functie de cantitatea care este consumata in mod obisnuit pentru ca organismul si creierul asimileaza cofeina ca si pe orice alt drog.

  1. Nu intrati in sevraj cand renuntati?

Daca va propuneti sa renuntati la cofeina, atunci pregatiti-va pentru a resimti simptomele specifice de sevraj in urmatoarele 12-24 de ore de la ultima ceasca de cafea pe care ati baut-o. Puteti sa aveti dureri de cap, sa fiti nervosi, obositi sau anxiosi. Sau nu?

Este posibil ca simptomele de sevraj sa nu fie conform asteptarilor pe care le aveti in privinta efectelor cofeinei. Exista putine studii, dar acestea indica faptul ca daca nu va asteptati sa intrati in sevraj, atunci nici nu veti intra. Probabil din acest motiv unii oameni spun ca nu avut niciun fel de simptome de sevraj dupa ce au renuntat la cofeina. Deci, sa renuntati la cafea nu poate fi atat de greu cat va inchipuiti.

  1. Starea de bine.

Bautorii de cafea nu au nevoie sa li se spuna ca putina cafea ii face sa se simta mai bine, iar prea multa cafea ii face sa se simta rau. Cheia este o consumul moderat. Ce inseamna consum moderat depinde de cantitatea obisnuita si de predispozitia genetica, care se mosteneste. Deci, daca parintii vostri pot sa bea un expresso triplu fara sa le explodeze capul, probabil veti putea si voi sa faceti la fel. Dar chiar si o sensibilitate mostenita la cofeina poate fi invinsa daca va dedicati cu adevarat acestei cauze!

  1. Cafeaua amelioreaza durerea.

In urma unor cercetari, s-au formulat anumite sugestii privind contributia cofeinei la reducerea durerii. Spre exemplu, daca aveti o durere de cap, studiile au demonstrat ca paracetamolul impreuna cu cofeina au o contributie mai buna la reducerea durerii decat paracetamolul singur.

Referitor la cofeina, in afara de faptul ca poate cauza dureri de cap, un studiu a demonstrat ca le poate si vindeca.

  1. Cofeina ascute simturile.

Cofeina ascute simturile cel putin in cateva moduri interesante. Iata cateva:

Studiile au demonstrat ca dupa o ceasca sau doua de cafea, persoanele in cauza au putut sa vada mai bine in intuneric. Imbunatatirea a fost intre 20 si 38%. De asemenea, unii au putut sa distinga mai bine culorile. Cofeina a ajutat si la ignorarea unor stimuli disturbatori din mediul ambiant.

  1. Cofeina nu creeaza probabil dependenta.

Tehnic, cofeina nu creeaza cu adevarat dependenta datorita efectului pe care il are asupra creierului, precum si datorita faptului ca multa lume nu intra in sevraj dupa ce renunta la cafea.

Totusi, un numar redus de persoane se comporta ca si cum ar fi dependenti de cofeina. Insa cand comparam cofeina cu drogurile care creeaza cu adevarat dependenta, precum cocaina si heroina, diferenta este destul de clara.

Va multumesc,

Psiholog Nutritionist Alina Blagoi

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *